Symptomen van een slechte EGR klep.

Symptomen van een slechte EGR klep.

Symptomen die een slechte EGR klep aanduiden, kunnen ook problemen in andere delen van de motor aanduiden. Zo kunnen motor problemen ontstaan door bijvoorbeeld slechte bougies, het brandstoffilter, de brandstofpomp regelaar, en diverse motor sensoren in plaats van een niet functionerende EGR klep. Zorg er dus altijd voor dat je onderzoekt waar het aan ligt voordat je onnodig onderdelen gaat vervangen.

Symptomen die een slechte EGR klep aanduiden, kunnen ook problemen in andere delen van de motor aanduiden. Zo kunnen motor problemen ontstaan door bijvoorbeeld slechte bougies, het brandstoffilter, de brandstofpomp regelaar, en diverse motor sensoren in plaats van een niet functionerende EGR klep. Zorg er dus altijd voor dat je onderzoekt waar het aan ligt voordat je onnodig onderdelen gaat vervangen.

Om de potentiële tekenen van een defecte EGR klep te weten te komen, helpt het wat meer over een EGR klep te weten te komen; wat het doet, hoe het eruit ziet, en hoe het in de verbrandingskamers of cilinders werkt.

Wat doet een EGR klep?

De EGR klep is een klein onderdeel dat is ontworpen om de uitlaatgassen in gecontroleerde hoeveelheden in de ontstekings ruimte toe te laten. Als zodanig is het een eenvoudige klep die sluit en opent wanneer nodig.

De EGR klep heeft één enkele taak, openen om uitlaatgassen de verbrandingskamer in te laten of om te sluiten en te voorkomen dat uitlaatgassen de verbrandingskamer binnen komen.

Wanneer je de motor start, komt de klep tot leven en wacht in een gesloten positie, waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden.

Zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikt en de snelheid toeneemt, wordt de klep - door middel van vacuüm of elektronische regeling - geleidelijk geopend, waardoor verbrandde uitlaatgassen en combineren met het lucht brandstofmengsel in de verbrandingskamer. Als je voldoende vertraagt of stopt, sluit de klep geleidelijk en worden de uitlaatgassen geblokkeerd. Dit proces blijft zich constant herhalen, zolang de motor draait.

Nadat je de motor hebt uitgeschakeld sluit de EGR klep, waarop deze in de positie blijft staan.

Soorten EGR kleppen

Benzine- en dieselmotoren hebben verschillende egr-systeemontwerpen. Auto’s vandaag de dag kunnen gebruik maken van 6 verschillende EGR kleppen.

Op de oudere voertuigen herken je de klep als een ronde, dikke metalen schijf die ongeveer 3 centimeter in diameter is, meestal gericht naar de bovenkant van de motor en aan de zijkant.

Op deze oudere modellen werkt een kleine slang met een diameter van een basis EGR klep. De slang verbindt de bovenkant van de klep met het gasklepje of de carburateur. De metalen klep bevat een vacuüm membraan, veer en plunjer.

Latere modellen zijn uitgerust met elektronische vacuüm EGR kleppen in een klein blok of de cilinder. De klep werkt op dezelfde manier als bij oudere modellen, behalve dat een elektronische EGR positie sensor communiceert met de boordcomputer voor een betere controle.

Nieuwere voertuigen gebruiken elektronische EGR systemen die extra componenten kunnen bevatten, zoals een digitale klep die de behoefte aan vacuümcontrole helemaal elimineert.

Een meer radicaal ontwerp, geimplementeerd in maar een paar modellen, was de vervanging van de klep met EGR-jets aan de onderkant van het inlaatpijpje.

Enkel nieuwe high-efficiency motoren, bijvoorbeeld die met variabele kleptiming (VVT), gebruiken gen EGR-systeem.

Verschillende soorten EGR kleppen
Vacuüm gestuurde EGR klep
Terugdruk EGR klep
Elektronisch vacuüm gestuurd EGR ventiel
Digital EGR klep
EGR-jet (in plaat van een EGR klep)

 

 

Symptomen van een slechte EGR klep

Een EGR klep kan op twee manieren vastlopen; hij kan de hele tijd open blijven staan of de hele tijd gesloten blijven.

Als de EGR klep open blijft staan:

Dit zorgt voor een continue stroom van uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk. Je ziet dan een van de volgende symptomen:

  1. Een ruwe inval bij het starten van de motor (wanneer de motor koud is) en soms bij het stoplicht of tijdens het zoeken naar een plek op een parkeerplaats (lage motorsnelheden met een warme motor).

  2. Emissietest fout. Als de motor lage RPM (rounds-per-minute) draait, voorkomen lage temperaturen in de verbrandingsruimte dat alle brandstoffen verbranden, waardoor de stroom van onverbrande koolwaterstofgassen in de uitlaat, aanzienlijk toeneemt.

  3. Het controle-motorlampje (of storingsindicator licht, MIL, afhankelijk van de auto en model) brandt op je dashboard.

 

Als de EGR klep gesloten blijft:

Dit blokkeert de uitlaatgassen in de inlaatpijp permanent. je ziet dan een van de volgende symptomen:

  1. Een tikgeluid dat uit de motor komt bij een laag toerental. Het geluid is het geluid van de vroege ontsteking van de brandstof als het met hoge temperaturen in aanraking komt.

  2. Luide ontploffingen. Een tweede ontsteking kan ontstaan na de normale ontsteking, en deze twee opeenvolgende ontstekingen kunnen schade aanrichten in de motor.

  3. De auto komt niet door de emissietest. Hoge temperaturen in de verbrandingskamer vormen overmatige hoeveelheden aan stikstof die via de uitlaat.

  4. Het controle-motorlampje (of storingsindicator licht, MIL, afhankelijk van de auto en model) brandt op je dashboard.

 

Nieuwe EGR klep voor uw auto?

Bekijk onze EGR kleppen voor verschillende type auto's. Heeft u nog vragen, laat het weten door een mail te sturen naar [email protected] Wij helpen u graag. 

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »